پاتوق کده

همسر مرحوم سیداحمد خمینی وزیر می‌شود؟

سیاست > دولت - شرق نوشت:در میان چهره‌های نام‌آشنای زن، یکی از گزینه‌ها که خبر آن قطعی به نظر می‌رسد، انتخاب شهیندخت مولاوردی برای وزارت آموزش‌وپرورش است.

 مولاوردی از همان ابتدا هم جزء گزینه‌هایی بود که نامش برای این وزارتخانه مطرح شده بود. عملکرد مثبت او در معاونت زنان همچنین یکی از برگ‌های برنده روحانی در معرفی او برای وزارتخانه آموزش‌وپرورش است؛ به‌ویژه آنکه جدایی دانش‌آشتیانی از دولت دوازدهم قطعی شده است.

بااین‌حال ملاوردی در حیاط هیئت دولت، درباره این گمانه گفته است: هنوز صحبتی نشده و چون صحبتی نشده، نمی‌توانم بگویم هستم یا نیستم. معاون امور زنان ریاست‌جمهوری همچنین درباره نتایج رایزنی‌ها برای حضور زنان در کابینه گفت: «رایزنی‌ها در این زمینه ادامه دارد. کلا ترکیب کابینه قطعی نشده، اما رایزنی‌ها ادامه دارد و به مرحله نهایی‌شدن رسیده، ولی تصمیم‌گیرنده نهایی رئیس‌جمهور خواهد بود».

الهه كولايي از ديگر گزينه‌هايي است كه اين‌بار در لا‌به‌لاي سخنان نمايندگان عضو فراكسيون زنان مجلس دهم به او اشاره مي‌شود. كولايي تجربه حضور در كميسيون امنيت ملي مجلس ششم را در كارنامه دارد. استاد دانشگاه است و از زنان فعال اصلاح‌طلب.
همچنین شنیده شد که از سوی برخی اعضای حزب اعتدال و توسعه تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا پروین داداندیش، همسر محمود واعظی، (از اعضای حزب اعتدال و توسعه)، را برای وزارتخانه علوم معرفی کند. سابقه مشاوره وزیر مستعفی فرهنگ و ارشاد (علی جنتی) نیز حضور در مجموعه مدیریتی دانشگاه آزاد ازجمله سوابق او به شمار می‌رود. 

از دیگر گزینه‌هایی که برای این وزارتخانه زمزمه آن شنیده شده، سیده‌فاطمه طباطبایی، همسر مرحوم سيد احمد خمینی و مادر سیدحسن خمینی، است. فاطمه تنها دختر آیت‌الله سیدمحمدباقر سلطانی‌طباطبایی، از استادان حوزه علمیه قم است. جد مادری او آیت‌الله سیدصدرالدین صدر و پدر امام موسی صدر است. فاطمه، یکی از خواهرزاده‌های امام موسی‌صدر به شمار می‌رود. فاطمه طباطبایی مقطع کارشناسی را بعد از انقلاب در رشته فلسفه غرب دانشگاه تهران به اتمام رساند و پس از آن کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته عرفان اسلامی گذرانده است. او هم‌اکنون رئیس شورای زنان فرهیخته در دانشگاه آزاد اسلامی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود، گفت که دولت ترامپ کانال‌هایی برای ارتباط با دولت ایران دارد.

به گزارش تسنیم، «هیثر نائورت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری پنجشنبه‌شب ضمن رد گفت‌وگوی «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا با همتای ایران خود، «محمد جواد ظریف» گفت که واشنگتن، برخی کانال‌های ارتباطی برای تعامل با دولت ایران دارد.

وی در پاسخ به سوالی در این باره که آیا «تیلرسون» از زمان حضور در کسوت وزیر خارجه آمریکا صحبتی با «ظریف» داشته گفت: «فکر نمی‌کنم او صحبتی کرده باشد. ما مطمئنا کانال‌های دیپلماتیک مختلفی داریم، یعنی خطوط ارتباطی که می‌توانیم از آنها برای ارتباط با دولت ایران استفاده کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «چیزی که می‌دانم این است که این کار را نکرده‌ایم، اما قصد اظهارنظر یا پاسخ دادن به سوالی که درباره گفت‌وگوهای محرمانه دیپلماتیک هستند ندارم»

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدام دولت آمریکا برای بررسی سیاست‌هایش در قبال ایران گفت: «بررسی‌ها درباره سیاست ایران، هنوز ادامه دارد. ما این را گفته‌ایم که دست‌کم تا زمان تکمیل این بررسی‌ها به برجام پایبند خواهیم بود. این موضع ما تغییر نکرده است.»

نائورت تصریح کرد: «ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که ایران، کاملاً در برابر آنچه لازم است انجام دهد، پاسخگو خواهد بود. پس، این بررسی در جریان است.»

کی‌روش هم برای دربی به آلمان دعوت شد

 لیگ برتر - از کارلوس کی‌روش نیز برای تماشای دربی آلمان استقلال و پرسپولیس دعوت به عمل آمده است.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ بعد از مدت‌ها کش‌وقوس سرانجام انگار برگزاری دربی دوستانه استقلال و پرسپولیس در کشور آلمان قطعی شده است. دیداری که جهت آماده‌سازی بیشتر دو تیم از سوی اسپانسر در نظر گرفته شده است. قرار است با توجه به دعوتی که از سرمربی تیم‌ملی به عمل آمده، او نیز این بازی را از نزدیک تماشا کند. کی‌روش البته هم‌اکنون در پرتغال به سر می‌برد و مشخص نیست که به تماشای این بازی می‌رسد یا خیر؟ ضمن اینکه مهدی تاج و اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون نیز به آلمان دعوت شده‌اند.
 
استاندار قزوین گفت: با اجرای چند طرح مهم گردشگری در آینده ای نزدیک، آبگرم به شهری توریستی تبدیل می شود.
 
 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ فریدون همتی در مراسم افتتاح مسابقات کبدی قهرمانی منطقه یک بانوان کشور در آبگرم گفت: با ساخت هزار واحد مسکونی و طرح های رفاهی ، اقامتی و هتل، شهرستان آوج و شهر ابگرم به مقصد گردشگری تبدیل خواهد شد .

وی افزود: در این شهرستان استعدادهای ورزشی خوبی وجود دارد که ما هم ضمن حمایت جدی برای شکوفایی آن اقدام خواهیم کرد.

استاندار قزوین با اشاره به کمبودها در بخش ورزش گفت : با ساخت استخرهای مدرن در ابگرم بخشی از نیازهای ورزشی منطقه تامین می شود .

همتی اضافه کرد : ظرفیت های خدادای زیادی در ابگرم وجود دارد که با کمک بخش خصوصی باید انها را فعال و شکوفا کرد.
 
سردار سلیمانی:
 

 سردار سلیمانی در چهلمین روز عروج شهید نصیری گفت: کدام دیپلماسی می‌تواند کار خون شهید نصیری و تقوی و همدانی و صدها شهید دفاع را انجام دهد؟

به گزارش فارس، سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم اربعین سردار نصیری حضور یافت و طی سخنانی اظهار داشت: این مجلس دو شانیت دارد، اول پاسداشت شخصیت شهید و وجه دوم مربوط به آن چیزی است که این شهید در راهش شهید شد.

سردار سلیمانی ادامه داد: شهید نصیری از بدو تاسیس تا تجهیز و جهاد و شهادت در کنار سپاه بدر عراق بود و این یعنی وفاداری، البته این تلاشها را بصورت گمنام انجام می‌داد و از اولیا الهی بود و در جامعه ما مخفی بود.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: اقدامات دیپلماسی خیلی اقدامات خوبی است و از آن استفاده می‌کنیم اما برخی گره‌ها و حل مشکلات فقط با دیپلماسی حل نمی‌شود و اتفاقات دیگری است که از همه رفتارهای دیپلماسی عبور می‌کند و پیوندها ایجاد و یخ‌ها را اب می‌کند و خون شهید نصیری از این موارد است.

وی تاکید کرد: کدام دیپلماسی می‌تواند کار خون شهید نصیری و تقوی و همدانی و صدها شهید دفاع را انجام دهد؟

سردار سلیمانی اظهار داشت: پدیده سیاه و شومی به نام داعش، فکری بسیار خطرناک است که خسارت بزرگی به عالم اسلام زد و جهان اسلام غیر از خسارت های اولیه اش در دوره خوارج حادثه ای به این تلخی که اتش در خانواده اسلام به وجود بیاورد در این حجم خسارت به خود ندیده است.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با بیان اینکه تقدیر این بود شهید تقوی اولین سردار ایرانی در عراق باشد و بعد از او سرداری با همان خصوصیت یعنی سردار نصیری هم به شهادت برسد، یادآور شد: او در دفاع مقدس مثل یک پدر و برادر مهربان در لشکر بدر حمایت می‌کرد؛ همان جوانانی که از دست صدام فرار کردند، این لشکر شجره طیبه ای شد که موفقیت های دیگری برای عراق ارمغان آورد.


برای مشاهده ادامه مطلب این پست اینجا را کلیک کنید

با افزایش بی‌سابقه گرما رقم خورد
با افزایش بی سابقه دما در تابستان سال جاری، کارشناسان فنی و ادارات تعمیراتی سد و نیروگاه شهید عباسپور با حضور در دو شیفت کاری در آماده باش کامل به‌سر می‌برند.
نیروگاه

سیدحمید صالحی، مدیرعامل سد و نیروگاه شهید عباسپور با اعلام این خبر گفت: به منظور پیشگیری از هر نوع پیش آمد احتمالی منتهی به ایجاد اشکال در مسیر تولید انرژی برق و اجرای سریع تمهیدات فنی در همین رابطه، با تاکید معاونت بهره برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان مبنی بر اجرای برنامه های پیشگیرانه و بررسی تمهیدات مورد نظر با حضور هیئت های نظارتی و کارشناسان فنی این سازمان، تمامی دستگاه های اجرایی و ادارات فنی و تعمیراتی سد و نیروگاه شهید عباسپور، در دو شیفت کاری متوالی و به صورت ۲۴ ساعته در آماده باش کامل بسر می برند.

رضا الماسی، معاون فنی و مهندسی سد و نیروگاه شهید عباسپور نیز با اشاره به گرمای شدید هوا در روزهای اخیر گفت: به منظور حساسیت موضوع کنترل و نظارت دقیق بر تمامی دستگاه ها، سیستم های موجود در نیروگاه و کلیدخانه جهت بررسی همه جوانب فنی و پیشگیری از ایجاد هرنوع اختلال در مسیر تولید و رفع نواقص احتمالی کارکنان فنی این شرکت به همراه سایر گروه های تعمیراتی سد شهید عباسپور به صورت شبانه روزی در آماده باش کامل بسر می برند.

 
هویت سردار شهید «ابوالفضل رفیعی سیج» جانشین فرمانده لشکر ۵ نصر پس از ۳۴ سال از طریق آزمایش DNA شناسایی شد.

به گزارش تسنیم، هویت پیکر مطهر شهید گمنام مدفون در دانشگاه فردوسی مشهد شناسایی شد. این پیکر مطهر متعلق به جانشین فرمانده لشکر 5 نصر استان خراسان است که بعد از گذشت 34 سال از شهادتش هویت او توسط آزمایش DNA شناسایی شد.

سردار شهید «ابوالفضل رفیعی سیج» در 11 فروردین 1334 در روستای سیج  از توابع شهرستان کلات به دنیا آمد. تحصیلات خود را تا پایان راهنمایی ادامه داد و سپس جهت تحصیل علوم حوزوی یه یکی از مدارس حوزه علمیه مشهد رفت و  7 سال آنجا به تحصیل حوزوی مشغول بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل علاقه زیاد به امام(ره) راهی قم شد و پس از پیروزی سپاه پاسداران به عضویت سپاه قم درآمد و جزء حافظان بیت امام(ره) شد.

بعد هم به عنوان مسئول گشت سپاه مشهد موفق به دستگیری و هلاکت عده‌ای از منافقین شد. با شروع جنگ تحمیلی هم عازم جبهه‌های نبرد شد و مسئولیت‌های مختلفی را به عهده گرفت که آخرین آن‌ها جانشینی فرماندهی لشکر 5 نصر بود. او در عملیات خیبر خوش درخشید و در 12 اسفندماه 1362 در حالی که جانشینی فرماندهی لشکر 5 نصر را بر عهده داشت در عملیات خیبر در جزیره مجنون به شهادت رسید و در شمار شهدای مفقودالاثر جای گرفت.
 
پیکر مطهر این پاسدار شهید در 19 اردیبهشت 1390در دانشگاه فردوسی به عنوان شهید گمنام به خاک سپرده شد که هویت پیکر مطهر او پس از گذشت 34 سال از شهادتش و گذشت 6 سال از تدفینش توسط آزمایش DNA شناسایی شد.
 پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: در تجمع غیرقانونی به ظاهر دانشجویی کوی دانشگاه که در اعتراض به توقیف روزنامه سلام در 18 تیر 78 کلید خورد٬ طراحان سناریوی عملیات روانی این فتنه در صدد بودند با سازمان‌دهی نیروهای به اصطلاح "لباس شخصی" پازل پروژه "مظلوم نمایی" را هدایت کنند و از سوی دیگر نیز هزینه‌هایی را به نظام و دستگاه‌های انتظامی٬ امنیتی و دانشجویی کشور تحمیل کنند.

تئوریسین‌های فتنه 18 تیر 78 در این سناریو سعی داشتند "لباس شخصی‌ها" را به نام نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی و عوامل نیروی انتظامی معرفی کنند و اقدامات آنها را در کارنامه نیروهای حافظ امنیت مردم ثبت کنند اما خاطرات، اعترافات و اسناد مربوط به واقعه کوی دانشگاه پرده از واقعیت برداشت و سناریوسازی‌های تئوریسین‌های فتنه 18 تیر 78 را عیان کرد و مشخص شد نه تنها عناصر "لباس شخصی" هیچ وابستگی به جریان انقلاب٬ دستگاه‌های امنیتی٬ انتظامی و دانشجویان دانشگاه نداشتند بلکه با صنه گردانی عوامل فتنه به ضرب و شتم دانشجویان پرداختند.


***روایت ناطق‌نوری از هویت لباس‌شخصی‌ها***

علی‌اکبر ناطق نوری در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است درباره نقش لباس شخصی‌ها در حادثه کوی دانشگاه می‌گوید: «خبر نداشتم در کوی دانشگاه تظاهراتی اتفاق افتاده و لباس شخصی‌ها در خوابگاه جمع شدند. قراینی که هست نشان می‌دهد –کسانی که آنجا سخنرانی کردند- از قبل خبر داشتند چنین حادثه‌ای رخ می‌دهد. من و دوستانم از وقوع حادثه خبر نداشتیم، صبح که به مجلس آمدم؛ خبردار شدم کوی دانشگاه شلوغ شده. اگر دوستان ما جلسه یا تصمیمی داشتند، چون در رأس این فراکسیون بوده و هستم، خبردار می‌شدم. چنین چیزی که این‌ها نشسته و طرحی ریخته باشند و بعد هم با هماهنگی سپاه و بسیج، نیرویی به آنجا بفرستند، هرگز نبوده است.

من یقین دارم در ماجرای کوی دانشگاه، لباس شخصی‌هایی که می‌گویند سازمان‌یافته و از جناح راست هستند، اصلاً وجود خارجی نداشتند، کما این‌که دادگاه هم به همین جمع‌بندی رسید.

جناح راست جامعه روحانیت، جامعه مدرسین، جامعه مهندسین، جامعه فرهنگیان، جامعه دانشگاهیان و جامعه دانشجویان و امثال آن‌ها هستند و یقیناً هیچ‌یک از این‌ها در این جریان نبودند. آن لباس شخصی‌هایی هم که داخل کوی دانشگاه رفتند، معلوم نیست از کدام گروه بودند، یکی از ابهام‌ها هم همین است که اصلاً این لباس شخصی‌ها چه کسانی هستند؟ تحلیلم این است که خود این‌ها ممکن است از جریانی باشند که خواستند بروند آنجا، شلوغ کنند، به هم بریزند و آشوب به وجود بیاورند که بعد بهره‌برداری کنند؛ ممکن است این‌طوری باشد.
در ماجرای فیضیه سال 1342، پای منبر مرحوم «انصاری» یک‌مشت لباس شخصی ریختند و شلوغ کردند، برای این‌که بتوانند فرصتی به وجود بیاورند که طلبه‌ها را بزنند و زهرچشمی بگیرند. شاید این لباس شخصی‌های حادثه کوی دانشگاه از همین آقایانی بودند که آشوب راه انداختند؟ یا این‌که گفتند کسی کلت داشته و تیراندازی کرده، او چه کسی بوده؟ چه کسی او را فرستاده؟ از قراین برمی‌آید آمادگی مقابله از آن‌طرف بوده![1]


***اعتراف عزت‌اله‌ سحابی به سازماندهی لباس‌شخصی‌ها***


با دستگیری آشوبگران 1379، اسرار پشت پرده این وقایع آشکار شد. دادگاه انقلاب اسلامی پس از دستگیری لباس شخصی‌ها و دانشجونماها، در قسمتی از اطلاعیه خود چنین آورده است:«متهم دیگری اعتراف می‌کند که برای بدبین کردن مردم به حاکمیت دینی، فردی را در نیروهای منتسب به حزب‌الله نفوذ داده تا برای ایجاد تشنج، به اقدامات تهدیدآمیز و حملات فیزیکی تحریک نماید.»[2]


این متهم کسی جز عزت‌الله سحابی، از فعالان و رهبران ملی- مذهبی نیست. در نامه‌هایی که سحابی از زندان به دختر خود نوشته بود و توسط نیروهای امنیتی کشف شد وی اعتراف می‌کند که:«اگر مردم بفهمند که من به یک جوان به ظاهر حزب‌اللهی پول دادم تا در جهت مقاصد و نیات من کار کند... آیا برای من آبرویی می‌ماند.»[3]


***اعتراف لباس‌شخصی‌ها به ارتباط با بنگاه‌های خبری امریکا ***

اطلاعیه دوم دادگاه انقلاب اسلامی، از ابعاد دیگر فعالیت لباس‌شخصی‌ها پرده برمی‌دارد، بنابر این اطلاعیه متهم دیگری اعتراف می‌کند: « کار ما نفوذ فرهنگی در دانشجویان و هدایت آن‌ها به سمت رادیکالیسم بوده است. در لایه‌های عمیق‌تر، و دیگر گروه‌های وابسته به ائتلاف، حرکت به سمت خشونت و اقدام مسلحانه بوده است»؛ در واقع حضور مسلحانه این اشخاص در جریان حادثه کوی دانشگاه باعث ضرب و شتم دانشجویان شده بود.

یکی دیگر از متهمین ضمن اعتراف به نقش خود در اغتشاشات خیابانی روز 21 تیرماه 1378 می‌گوید: خود من در سنگ پراکنی شرکت داشتم و یکی از اعضای حزب ملت که اسم مستعار داشت، با موبایل گزارش درگیری‌ها را هر لحظه به رادیوی ضدانقلابی لس‌آنجلس در امریکا می‌داد. عده‌ای نیز نقاب داشتند و ماشین‌های نیروی انتظامی را به آتش می‌کشیدند.[4]

پی نوشت ها:

1- خاطرات علی‌اکبر ناطق‌نوری٬ جلد دوم٬ تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلاممی٬ ص 306 و 307
2- روزنامه جمهوری اسلامی، 19/2/1380
3- روزنامه جمهوری اسلامی، 13/3/1380
4- روزنامه کیهان، 27/2/1380

تسنیم نوشت: یک خانم ۷۵ ساله روز گذشته مشکوک به داشتن تب کریمه کنگو در تهران فوت کرد.

بر اساس این گزارش یکی از اقوام این فرد با بیان اینکه مسئولان بیمارستان، علت احتمالی فوت این خانم 75 ساله را ابتلای وی به تب کریمه کنگو اعلام کرده‌اند در تشریح جزئیاتی از این اتفاق گفت: صبح روز چهارشنبه گذشته خانواده خانم «فاطمه م» به دلیل اختلال تنفسی وی را به بیمارستان «ش» منتقل کردند و مسئولان درمان این بیمارستان نیز با توجه به سطح هوشیاری پایین بیمار، بلافاصله اقدام به بستری کردن وی در بخش ICU کرده و روند درمان بیمار را آغاز کردند.

وی ادامه داد: پس از گذشت حدود 4 ساعت از شروع روند درمانی این بیمار، پزشکان بیمارستان وی را به اتاق ایزوله منتقل کرده و این بیمار را ممنوع‌الملاقات اعلام می‌کنند.

این فرد با بیان اینکه کبودی دست و پا و زخم در پشت بدن، جزو علائم بیماری وی بوده است، گفت: این علائم بالینی پزشکان را نسبت به ابتلا بیمار به تب کریمه کنگو مشکوک کرده بود و پزشک با توجه به این علائم، ابتلا این خانم به تب کریمه کنگو را به خانواده وی اعلام می‌کنند.

وی اضافه کرد: علی‌رغم ادامه داشته روند معالجات بیمار، این خانم 75 ساله روز گذشته در بیمارستان فوت کرد و امروز (یکشنبه) نیز جسد وی برای بررسی‌های بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شد.

فوت این خانم 75 ساله نخستین گزارش فوت مشکوک به دلیل ابتلا به تب کریمه کنگو در شهر تهران است و لازم است و در صورت مسجل بودن ابتلا وی به این بیماری، مسئولان وزارت بهداشت در این خصوص پاسخگو باشند.

این در حالی است که چندی پیش نیز فیلمی از دفن یک متوفی مبتلا به تب کریمه کنگو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که افرادی با لباس‌های مخصوص در حال دفن یک جسد با شرایط ویژه و به دور از حضور بازماندگان وی دیده می‌شدند.

همچنین تصاویری از یک بیمار مبتلا به این بیماری که منتسب به شهر ساری بود نیز در شبکه‌های اجتماعی موجی از نگرانی‌ها را در میان مردم به وجود آورد که با توجه به اهمیت موضوع ابتلا به این بیماری و نگرانی از همه‌گیر شدن آن لازم است وزارت بهداشت و مسئولان ذی‌ربط فارغ از تکاپو برای تکذیب این اخبار، اقدامات لازم برای پیشگیری و هشدارهای پیشگیرانه برای کنترل و دفع این بیماری را انجام دهند.


تکذیب خبر رسیدن تب کریمه کنگو به تهران

در همین حال سایت وبدا متعلق به وزارت بهداشت نوشت: رئیس مرکزکنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت رسیدن تب کریمه کنگو به تهران را تکذیب کرد.

دکتر محمدمهدی گویا خبر فوت زنی 57 ساله در یکی از بیمارستان‌های تهران به دلیل ابتلا به تب کریمه کنگو را تکذیب کرد و گفت: رسانه‌ها از انتشار اخبار غیر موثق در مورد این بیماری خودداری کنند.

تب کریمه کنگو که علائمی شبیه به آنفلوآنزا همراه با احتمال خونریزی از نقطه‌ای از بدن دارد،  بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان است و جزو موارد بومی ایران محسوب می‌شود. از سال ۷۸ که اولین مورد قطعی آن تشخیص داده شد تا امروز ایران هر ساله با تعدادی از موارد ابتلا به این بیماری مواجه‌است. در تعریف تشخیص این بیماری موارد مظنون یا مشکوک به کسانی گفته می‌شود که با علامت بالینی مرتبط مانند تب، کوفتگی، سردرد یا سندروم آنفلوآنزا و شاید همراه با خونریزی از هر جای بدن به پزشک مراجعه کنند و در شرح حال وی نیز سابقه تماس با دام، فرآورده دامی، کنه یا اقامت در منطقه‌ای با احتمال وجود این مواجهات، مشاهده شود. این فرد باید در شرایط خاصی آزمایش CBC دهد.

توصیه اکید مسئولان وزارت بهداشت به مردم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، تهیه گوشت مورد نیاز از منابع مورد تایید و همراه با مهر سازمان دامپزشکی است. همچنین از ذبح دام به خصوص در معابر عمومی جدا خودداری کنند؛ چون در این صورت احتمال اینکه مردم در معرض ترشحات خونی دام قرار گیرند، افزایش می‌یابد.

انتشار این بیماری از راه خوردن گوشت بسیار بعید است، به خصوص اگر به خوبی پخته شده باشد. این بیماری بیشتر در اثر تماس با گوشت در زمان پاک و خرد کردن آن ممکن است منتقل شود، آن هم اگر نکات بهداشتی در مراحل آماده‌سازی گوشت تازه در کشتارگاه‌ها رعایت نشده باشد. دام‌ها بعد از کشتار مدتی در شرایط ویژه‌ای نگهداری می‌شوند که این کار باعث می‌شود اگر ویروسی در بدن دام وجود داشته باشد از بین برود.

برای مشاهده ادامه مطلب این پست اینجا را کلیک کنید

مگر بعثه باید بار اجرایی امور حج را به دوش بکشد؟

چرا شورای‌عالی حج 773 روز است تعطیل شده؟

 

773 روز از آخرین جلسه شورای عالی حج می‌گذرد و مسئول ارشد سازمان حج و زیارت هم در دسترس نیست و اصحاب رسانه هم با انبوهی از سوالات مواجه شده و در این بین حجت الاسلام قاضی عسکر در اقدامی عجیب به انجام کارهای اجرایی حج روی آورده است.

به گزارش فارس، قرار است امسال اعزام 86 هزار و 500 زائر ایرانی به حج از 5 مردادماه امسال آغاز و تا 5 شهریورماه ادامه پیدا کند یعنی 18 روز دیگر ضمن اینکه بازگشت آنها هم از 15 شهریور آغاز و تا 5 مهرماه ادامه خواهد داشت. 

افزایش ظرفیت اعزام حدود 20 هزار نفری حجاج هم به دلیل تحریم آن توسط ایران بود چرا که حج سال 95 به خاطر سنگ اندازی مقامات سعودی به روی ایران بسته شد و سعودی‌ها نشان دادند که کوچک ترین اعتقادی به پایبندی به اصول و مبانی اسلامی ندارند و همواره نگاه سیاسی به مسائل حج دارند. 

مدیرانی که از زیر بار کارهای اجرایی فرار می‌کنند

در این بین اصحاب رسانه‌ با انبوهی از سوالات به نیابت از افکار عمومی تنها باقی مانده‌اند در حالی که مسئول ارشد اجرایی سازمان حج از 12 تیر در عراق بسر برده و عملا پیگیری اقدامات اجرایی بر دوش حجت الاسلام قاضی عسکر افتاده است.  

این در حالی است که طبق آئین نامه شورای عالی حج، برنامه ریزی و پیگیری امور اجرایی فریضه حج با سازمان حج و زیارت، به عنوان رکن اصلی است و وظایف مسئول بعثه به عنوان سرپرست حجاج، رسیدگی به امور دیگری است. 

روزه سکوت مدیران اجرایی

تنها نشست خبری برگزار شده در این سازمان با حضور رئیس سازمان حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در آخرین روز اداری سال 95 یعنی 28 اسفند ماه و 84 روز پس از معرفی سرپرست جدید این سازمان برگزار شده و تاکنون مورد دومی نداشته است.

سعید اوحدی رئیس اسبق سازمان حج و زیارت با کوله‌باری از تجربه به ویژه مدیریت مسائل پس از فاجعه منا در حالی از این سازمان به عنوان مشاور اقتصادی معاون اول رییس جمهور به نهاد ریاست جمهوری کوچ کرده که همواره در برابر رسانه‌ها پاسخگو بود ولی پس از وی عملا این سازمان با توجه به سوالات فراوان در حوزه حج و زیارت در سکوت مطلق فرو رفته و ابهامات موجود همچنان بدون پاسخ باقی مانده است. 

این در حالی است که نشست خبری 28 اسفند 95 در شرایطی برگزار شد که رسانه‌های مکتوب به دلیل در پیش بودن تعطیلات عید نوروز تا 16 روز بعد قابلیت انتشار مطلب را نداشته و عملا نمی‌توانستند موضوعات مطروحه در این نشست خبری را مورد تحلیل قرار دهند. 

در آن نشست خبری متولیان حج به صراحت اعلام کردند که پادشاه عربستان شخصا دستور پرداخت دیه حادثه دیدگان و جانباختگان مسجدالحرام را صادر کرده و قرار است به زودی این دیه توسط شرکت بن لادن به خانواده آنها پرداخت شود که هنوز این اتفاق محقق نشده است و حتی خانواده‌ شهدای فاجعه منا هم این عدم پرداخت را تایید کرده‌ و بارها مسائل حقوقی آن را پیگیری کردند اما در آخرین حضور بخشی از این خانواده‌ها مقابل سازمان حج با برخورد زشت و زننده حراست سازمان حج و زیارت با آنها و اصحاب رسانه مواجه شدند. 

شورایعالی حج آخرین بار چه زمانی تشکیل شد؟

با آنکه بارها مقام معظم رهبری عنوان کردند که نه تنها فاجعه منا نباید فراموش نشود، بلکه دنبال کردن قاطعانه ماجرای منا را از وظایف دستگاه دیپلماسی و سازمان حج برشمردند، ولی گویی این اتفاق آن‌گونه که باید رخ نداده و وزارت خارجه و سازمان حج پاسخ قانع کننده‌ای را به افکار عمومی، خانواده شهدای منا و مسجد الحرام اعلام نکرده‌اند گویی همه چیز در دولت محرمانه‌ها، محرمانه است. 

شورایعالی حج هم به عنوان بالاترین جایگاه حقوقی که باید مسائل مرتبط به حج و حجاج در آن بررسی شود در 29 اردیبهشت سال 94 یعنی 773 روز پیش، به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شده بود؛ در حالی که با توجه به وضعیت خاص سیاسی، اجتماعی، امنیتی منطقه آسیای غربی و به‌ویژه اتفاقات جدید در روابط ایران و عربستان می‌طلبید که جلسات این شورا با جدیت بیشتر و با دستور جلسات جدیدتر و متناسب با تغییر شرایط جدید دنبال شود. 

سه چهارم اعضای «شورایعالی حج» دولتی هستند

شورای عالی اداری در صد و بیست و هفتمین جلسه مورخ 24/3/1384 به منظور ایجاد انسجام در ساختار تشکیلاتی سازمان حج و زیارت با توجه به لایحه قانونی تشکیل سازمان حج و زیارت مصوب 1358 شورای انقلاب وظایف قانونی سازمان حج و زیارت را تصویب و اعضای شورای عالی حج و زیارت را اعلام کرد که بدین شرح است: رییس جمهور (رییس شورای عالی و در غیاب وی معاون اول رییس جمهور)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت (در صورت معرفی)، وزیر امور خارجه، وزیر کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر راه و شهرسازی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور،‌ فرمانده نیروی انتظامی کشور، رییس سازمان صدا و سیما، رییس سازمان حج و زیارت (دبیر شورا)، رییس کمیسیون مشترک ایران و کشور مربوط (حسب مورد)، یک نفر صاحب‌نظر به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک نفر صاحب‌نظر به انتخاب نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت.

با بررسی ترکیب اعضای شورایعالی حج به این نتیجه می‌رسیم که حدود سه چهارم اعضای این شورا عضو کابینه یا منصوبین مستقیم آنها و به عبارت بهتر دولتی هستند. ولی عملا دولتی‌ها خود را کنار کشیده و پیگیری اجرایی این مسائل بر دوش نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی افتاده است. 

ماده 13 آیین نامه اجرایی قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه که بعدها عنوان اوقاف و امور خیریه از آن جدا شد، به صراحت در مورد وظایف سازمان حج و زیارت اعلام کرده که این سازمان موظف است برنامه‌ها و طرح‌های اجرایی لازم را در زمینه بیمه زائران‌، وصول و ایصال ماترک زائران متوفی‌، اسکان‌، امور بهداشت و سلامت جسمی‌، تغذیه‌، امنیت و روادید، حمل و نقل با همکاری وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط تدوین و اجرا کند.

همچنین در ماده 6 آیین‌نامه نحوه انتخاب و حدود وظائف و اختیارات ارکان اصلی سازمان حج و زیارت مصوب 17 اردیبهشت سال 59 آمده که سازمان حج و زیارت عهده‌دار نظارت دقیق بر فعالیت کاروان‌های حجاج در مواقع حج عمره بوده و مدیران این قبیل کاروان‌ها مکلفند قبل از‌ ترتیب دادن گروه از سازمان اجازه‌نامه دریافت کنند.

وظایف بعثه چه می‌گوید؟‌

د‌ر ماده 7 وظایف سازمان حج و زیارت آمده که این سازمان بر انجام امور مربوط به وصول و ایصال ماترک زائران متوفی در خارج از کشور نظارت خواهد داشت ضمن اینکه بر اساس ماده 8 سازمان حج و زیارت موظف است به منظور فراهم کردن موجبات رفاه زائران و ایجاد تسهیلات لازم در زمینه برگزاری مراسم حج و‌ زیارت تدابیری اتخاذ کند.

اما در عدم حضور حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در ایران به علت حضور در عراق از 12 تیرماه سالجاری، قاضی عسکر در روز 14 تیرماه و در اقدامی عجیب که خارج از وظایف وی و صرفا در زمره وظایف یک مدیر اجرایی است ضمن بازدید از ترمینال در حال ساخت ویژه اعزام زائران ایرانی در فرودگاه امام خمینی (ره)، پایانه‌ای که امسال برای ورود و خروج حجاج آماده شده را از نزدیک مشاهده کرد.

چرا شورای‌عالی حج 773 روز است تعطیل شده؟

این در حالی است که در ماده 7 اساسنامه حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت که توسط هیأت دولت تصویب و در تاریخ پانزدهم دی ماه سال 95 در روزنامه رسمی به چاپ رسیده به صراحت در مورد وظایف این حوزه توضیح داده که بدین شرح است:

1- سیاست‌گذاری‌های کلان در حوزه‌های تبلیغ، آموزش، پژوهش ترویج و تحکیم فرهنگ اسلامی در بین زائران

2- تدوین استراتژی و خط مشی کارکرد بین‌المللی در قلمروی اهداف بعثه

3- تهیه و اجرای طرح‌های فرهنگی، تبلیغی و آموزشی برای زائران و کارگزاران حج و زیارت

4- برگزاری نشست‌ها، کنگره‌ها و همایش‌های علمی و فرهنگی

5- شناسایی، جذب، آموزش و سازماندهی نیروی انسانی در راستای وظایف بعثه

6- پاسخگویی به ابهامات و شبهات دینی و معنوی زائران

7- انجام پژوهش‌های کاربردی در حوزه مأموریتی و مقابله با خرافات، انحرافات و شبهات اعتقادی

8- برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی در حوزه مأموریتی

9- توسعه و تعمیق روابط با مقامات، سازمان‌های بین‌المللی و مراکز علمی سایر کشورها در حوزه حج و زیارت

10- اعمال نظارت و کنترل کلان بر عملکرد سازمان حج و زیارت از طریق طراحی شاخص‌های کلیدی عملکرد

حال با توجه به این موارد به نظر می‌رسد که برخی مدیران و مسئولان ارشد سازمان حج و زیارت بنا به دلایلی سعی کرده‌اند تا توپ امور اجرایی و پاسخگویی در این حیطه را از میدان سازمان حج و زیارت به میدان نمایندگی ولی فقیه در این سازمان انداخته و از زیر بار حاشیه‌های احتمالی در این زمینه شانه خالی کنند، در حالی که وظایف بعثه صرفا محدود به بندهای 10 گانه فوق می‌شود و اگر در سایر موارد هم ورودی داشته صرفا برای کمک به سازمان حج در راستای کاهش نگرانی مردم و آسایش بیشتر زائران سرزمین وحی است.

برای مشاهده ادامه مطلب این پست اینجا را کلیک کنید

تعداد صفحات : 33