دو بازیکن ایران در تیم منتخب روز دوم جام جهانی +عکس
حارث

سایت بلیچر ریپورت تیم منتخب بهترین بازیکنان روز دوم جام جهانی را اعلام کرد و دو بازیکن ایران را در این تیم قرار داد.

به گزارش مشرق، پس از پایان سه دیدار روز دوم رقابت های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، سایت بلیچر ریپورت تیم منتخب بازی های این روز را انتخاب کرد.از بازی اول، محمد الشناوی، دروازه بان مصر، به همراه خیمنز و گودین، مدافعان میانی اروگوئه، در تیم حضور دارند.

از بازی دوم، احسان حاج صفی و امید ابراهیمی، مدافع چپ و هافبک دفاعی تیم ملی ایران به ترکیب منتخب راه یافتند.

از بازی سوم که جذاب ترین بازی جام تا به اینجا نیز بوده، ناچو، بوسکتس، اینیستا، ایسکو و دیگو کاستا از اسپانیا به همراه کریس رونالدو از پرتغال حضور دارند و به این ترتیب تیم منتخب روز دوم جام حهانی از نگاه بلیچر ریپورت تکمیل شده است.

 

تصویری از حسن روحانی رئیس جمهور هنگام تماشای دیدار ایران- مراکش در جام جهانی 2018 روسیه

به گزارش مشرق؛ سید مجید بنی فاطمه مداح اهل بیت، در اینستاگرام خود پیروزی تیم ملی فوتبال ایران مقابل مراکش در جام جهانی 2018 روسیه را تبریک گفت:

فیلم/ شعر حماسی میثم مطیعی در روز 9 دی

مطیعی امسال نیز همانند سال‌های گذشته، اشعاری با مضامین سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی را در مراسم عید فطر، خواند.

به گزارش مشرق، امسال نیز مثل سال های گذشته، مراسم عید فطر با حضور مردم برگزار شد، میثم مطیعی مداح اهل بیت نیز اشعاری در مدح ماه مبارک رمضان، توجه مسؤولان به مشکلات اقتصادی، بدعهدی آمریکا، توجه به اقتصادی مقاومتی به جای اقتصادی نفتی، توجه به موضوعات فلسطین و مردم غزه و یمن و ... را خواند.

آمدی و دل ما بردی و رفتی ای ماه!

با تو خوش بود سحرهای «بِکَ یا الله» [۱]

چه سحرها، چه سحرهای خوشی بود و گذشت

چه خبرها، چه سفرهای خوشی بود و گذشت

نظر لطف خدا بود که افتاد به ما

تشنگی، فرصت سیراب شدن داد به ما

یاد جوع و عطشِ روز قیامت کردیم

یاد ظهر عطش‌افروز قیامت کردیم[۲]

گفته بودم دل من! ماه شو و روشن شو

رمضان است، ز مَن‌ها بگُذر، ایمَن شو

به خدا چلّه عشق است همین سی‌روزه

می‌توان بار سفر بست همین سی‌روزه

گفته بودم که فقط چند سحر فرصت هست

چند بار ای دل من! بغض تو این ماه شکست؟

روزی‌ات شد سفری در دل شب، با مولا؟

سفری تا سحرِ «فُزْتُ وَ رَبّ» با مولا؟ [۳]

 

برای مشاهده ادامه مطلب این پست اینجا را کلیک کنید

رنگ آبی اقیانوس‌ها ناشی از نور خورشید است. وقتی خورشید به اقیانوس‌ها می‌تابد، آب طول موج‌های بلندتر قرمز و نارنجی را جذب و در مقابل، نور آبی منعکس می‌کند.

به گزارششفاف، نزدیک به سه چهارم کره ی زمین را اقیانوس ها تشکیل می دهند. به همین دلیل است که سیاره ی ما از فضا به رنگ آبی دیده می شود. این پهنه های آبی زیبا میلیون سال عمر دارند و رازها و شگفتی های زیادی را در خود پنهان کرده اند. در ادامه به حقایقی درباره ی اقیانوس ها می پردازیم که نگاه تان را تغییر خواهد داد.

چرا رنگ اقیانوس ها آبی است؟

۱۱ حقیقت جالب و شگفت انگیز درباره اقیانوس‌ها که نمی‌دانستید+ تصاویر

رنگ آبی اقیانوس ها ناشی از نور خورشید است. وقتی خورشید به اقیانوس ها می تابد، آب طول موج های بلندتر قرمز و نارنجی را جذب و در مقابل، نور آبی منعکس می کند. البته در صورتی که مقدار آب بسیار زیاد باشد این پدیده رخ می دهد و هر چه مقدار آب بیشتر باشد، رنگ آن آبی تر است. علت رنگ آبی آسمان هم این فرآیند جذب و انعکاس است و برخلاف تصور عموم، رنگ آبی اقیانوس ها به دلیل منعکس شدن رنگ آبی آسمان در آن نیست.

فشار آب در کف اقیانوس ها بسیار زیاد است

 

فشار آب در کف گودال اقیانوسی ماریانا (در اقیانوس آرام) در حدود ۸ تن در هر اینچ مربع است که این مقدار برابر با وزن ۱۰۰ فیل بالغ است. این فشار به قدری است که حتی دستگاه هایی که برای تحمل فشار بالا ساخته اند، تحت این فشار منفجر می شوند.

برای مشاهده ادامه مطلب این پست اینجا را کلیک کنید

تصاویر خنده داری که برای پدر‌ها آشناست

پدرها نه تنها باید یک الگوی خوب و تکیه گاه خانواده باشند، بلکه بسیار مهم است که دوست واقعی فرزندانشان باشند. پدرانی که در این عکس‌های بامزه مشاهده می‌کنید از این مسئولیت‌ها هیچ ترسی ندارند و خیلی راحت با این موضوع برخورد می‌کنند.

به گزارش شفاف، پدرها نه تنها باید یک الگوی خوب و تکیه گاه خانواده باشند، بلکه بسیار مهم است که دوست واقعی فرزندانشان باشند. پدرانی که در این عکس‌های بامزه مشاهده می‌کنید از این مسئولیت‌ها هیچ ترسی ندارند و خیلی راحت با این موضوع برخورد می‌کنند.

پدر بودن واقعا بار و مسئولیت سنگینی است
 
تصاویر خنده داری که برای پدر‌ها آشناست (۲)

پدر دو دختر بودن واقعا سخت است
 
تصاویر خنده داری که برای پدر‌ها آشناست (۲)
 
برای مشاهده ادامه مطلب این پست اینجا را کلیک کنید

کی‌روش و تابارس با تجربه‌ترین سرمربیان جام جهانی

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران به همراه سرمربی تیم ملی فوتبال اروگوئه با تجربه‌ترین‌ها در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه خواهند بود.

به‌ گزارش ‌شفاف و ‌به نقل از لا ترسرا، جام جهانی ۲۰۱۸ فردا (پنج‌شنبه) با دیدار تیم روسیه و عربستان آغاز می‌شود. واشنگتن تابارس و کارلوس کی‌روش چهارمین تجربه خود را در جام جهانی خواهند داشت. آن‌ها جز سرمربیانی هستند که بارها  حضور در بزرگ‌ترین فستیوال فوتبالی را تجربه کردند. در این میان کارلوس‌ آلبرتو پریرا با ۶ حضور بالاتر از همه قرار دارد. در ادامه‌ به با تجربه‌ترین سرمربیان تاریخ جام جهانی اشاره می‌شود.

پریرا (۶ حضور)

سرمربی برزیلی در جام جهانی ۱۹۸۲ ‌اسپانیا هدایت تیم‌ ‌ملی کویت را بر عهده داشت. او در سال ۱۹۹۰ بر نیمکت امارات نشسته بود. در ادامه‌ توانست با هدایت برزیل قهرمان جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا شود. پریرا دوباره سرمربی یک تیم عربی شد و در جام جهانی ۱۹۹۸ هدایت عربستان را بر عهده داشت. او در جام جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ سرمربی تیم‌ ‌ملی فوتبال برزیل بود.

بورا میلوتینوویچ (پنج حضور)

سرمربی صربستانی نخستین تجربه خود را در جام جهانی ۱۹۸۶ با تیم‌ ‌ملی فوتبال مکزیک داشت. میلوتینوویچ چهار سال بعد به عنوان سرمربی کاستاریکا جام جهانی ۹۰ را تجربه کرد. او سپس هدایت تیم‌ ‌ملی فوتبال آمریکا، نیجریه و چین را در جام‌های جهانی ۹۴، ۹۸ و ۲۰۰۲ بر عهده داشت.

هنری میشل (چهار حضور)

سرمربی فرانسوی نخستین تجربه‌اش را با هدایت تیم‌ ‌ملی کشورش در جام جهانی ۱۹۹۶ مکزیک داشت. او سپس در جام جهانی ۹۸ فرانسه هدایت مراکش را بر عهده گرفت. میشل در جام جهانی ۱۹۹۴ سرمربی کامرون بود و در سال ۲۰۰۶ به عنوان سرمربی ساحل عاج چهارمین جام جهانی خود را تجربه کرد. او در سال ۲۰۰۲ توانست تونس را راهی جام جهانی کند اما برای مرحله نهایی او بر کنار شد.

واشنگتن تابارس  (چهار حضور)

سرمربی اروگوئه‌ای در جام جهانی ۱۹۹۰ هدایت کشورش را بر عهده داشت. او سپس دوباره با تیم‌ ‌ملی کشورش جام جهانی ۲۰۱۰، ۲۰۱۴ تجربه کرد و در جام جهانی روسیه حضور خواهد داشت.

کارلوس کی‌روش (چهار حضور)

سرمربی پرتغالی نخستین تجربه‌اش را در جام جهانی با تیم‌ ‌ملی آفریقای جنوبی در سال ۲۰۰۲ داشت. او سپس به عنوان سرمربی کشورش جام جهانی ۲۰۱۰ را تجربه کرد. کی‌روش در سال ۲۰۱۴ هدایت تیم‌ ‌ملی ایران را بر عهده داشت و اکنون با این تیم در روسیه مربیگری خواهد کرد.

ماریو زاگالو (سه حضور)

سرمربی برزیلی نخستین تجربه‌اش با تیم‌ ‌ملی کشورش در جام جهانی ۱۹۷۰ داشت. او سپس با این تیم جام جهانی ۱۹۹۴ و ۱۹۹۸ تجربه کرد.

لوییس فیلیپه اسکولاری (سه حضور)

سرمربی برزیلی در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۱۴ هدایت سلسائو را در جام جهانی بر عهده داشت. او در جام جهانی ۲۰۰۶ به عنوان سرمربی پرتغال شناخته می‌شد.

گاس هیدینک (سه حضور)

سرمربی هلندی نخستین تجربه خود را با هدایت تیم‌ ‌ملی کشورش در جام جهانی ۱۹۹۸ داشت. او سپس در جام جهانی ۲۰۰۲ هدایت تیم‌ ‌ملی کره جنوبی را بر عهده گرفت. آخرین تجربه هیدینک جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان بود که سرمربی استرالیا  محسوب می‌شد.

یواخیم لوو (سه حضور)

او تنها با تیم‌ ‌ملی فوتبال آلمان سه جام جهانی را تجربه کرده است (۲۰۱۰، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸).

خوسه پکرمن (سه حضور)

سرمربی آرژانتینی در سال ۲۰۰۶ هدایت تیم‌ ‌ملی کشورش را بر عهده داشت و سپس جام جهانی را با تیم‌ ‌ملی کلمبیا در سال ۲۰۱۴ تجربه کرد و با این تیم‌  دوباره در روسیه رقابت خواهد کرد.

ارنان داریو گومس (سه حضور)

گومس ابتدا با تیم‌ ‌ملی فوتبال کلمبیا جام جهانی را تجربه کرد. این اتفاق در سال ۹۸ در فرانسه رخ داد. او سپس هدایت اکوادور را در جام جهانی ۲۰۰۲ بر عهده گرفت و اکنون با پاناما در روسیه رقابت می‌کند.

بازی‌های ایران در جام جهانی فوتبال و مسابقه نیمه نهایی و فینال این رویداد در سینما‌های کشور پخش می‌شود.

به گزارش شفاف، به نقل از روابط عمومی امور سینمایی سمعی و بصری؛ علی سرتیپی سخنگوی شورای‌عالی اکران گفت: بازی‌های ایران در جام جهانی فوتبال و مسابقه نیمه نهایی و فینال این رویداد در سینما‌های کشور پخش می‌شود.

وی افزود: در دومین جلسه شورای‌عالی اکران مقرر شد در جهت حمایت از تیم ملی فوتبال کشورمان، سینما‌های متقاضی نمایش فوتبال پس از اخذ مجوز لازم از کارگروه اکران اقدام نمایند.

وی ادامه داد: اکران فوتبال در شهرستان‌ها نیز پس از هماهنگی و اخذ مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قابل اقدام است.

سرتیپی درباره معرفی دبیرکمیته انضباطی کارگروه اکران و اعلام آن گفت: در جلسه اول شورای‌عالی اکران که هفته گذشته برگزار شد سیدضیاء هاشمی به عنوان دبیر کمیته انضباطی مشخص و به رئیس سازمان سینمایی جهت صدور حکم طبق آیین نامه کارگروه اکران اعلام شد.

ابراهیم داروغه زاده ریاست شورای‌عالی اکران نمایش فیلم را عهده دار است و منوچهر محمدی، محمدقاصد اشرفی، منوچهر شاهسواری، علی سرتیپی، محسن امیریوسفی و مصطفی کیایی دیگر اعضای این شورا هستند و محمدرضا فرجی به عنوان دبیر در جلسات حضور دارد.

 

"ما با شما هستیم؛ ما کمک کنیم تا میلیون ها ایرانی مجبور به رنج کشیدن نباشند. " کلیدواژه‌هایی تکراری که در یک‌سال گذشته بارها از دهان ترامپ و وزیرخارجه آمریکا خارح شده و این‌بار با هدفی جدیدتر از سوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی.

صراط:

دو روز پس از مراسم روز قدس در ایران، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیام مستقیمی برای مردم ایران فرستاد. پیامی که این‌بار اهداف سیاسی را در قالب یک‌معضل اقتصادی، اجتماعی پنهان کرده‌بود: بحران آب.

به گزارش ایسنا، نتانیاهو که روزگاری با نقاشی یک بمب اتمی برای سخنرانی علیه ایران در سازمان ملل حضور پیدا کرده بود، این بار مقابل دوربین یک لیوان آب را سرکشید و با خطاب‌قرار دادن ایرانی‌ها سعی در القای این مساله داشت که حالا که ایران با بحران کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کند، کلید حل این مشکل در دست اسراییل است! اقدامی که به وضوح نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین دور برنامه‌های خصمانه خود علیه ایران، با مطالعه دقیق چالش‌های پیش‌روی کشور، سعی بر دست گذاشتن بر نقاط‌ حساس و ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت دارد.

جالب این‌که سیاست جدید صهیونیست‌ها کاملا در راستای پروپاگاندای ترامپ و مدیران روابط خارجی آمریکاست که اصرار دارند باوجود همه فشارهایی که به ایران تحمیل می‌کنند، ادعا کنند که "کنار مردم ایرانیم"! حتی اگر ظرف چندماه گذشته قوانین مهاجرتی را علیه ایرانی‌ها تنظیم کرده‌باشند، هزاران دانشجوی ایرانی را از مراجعت به ایران و دیدار خانواده‌شان محروم کرده باشند، سد راه ورود هواپیماهای جدید و نوسازی ناوگان هوایی کشور شده باشند، با قوانین جدید باعث سخت‌تر شدن بیماران ایرانی به داروهای مورد نیاز خود شده باشند یا حتی از نامی مجعول برای "خلیج فارس" استفاده کنند.

 

برای مشاهده ادامه مطلب این پست اینجا را کلیک کنید

رویدادهای ورزشی از جنس رویدادهای فرهنگی هستند
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: ارائه پیشنهاد فراهم سازی شرایطی برای مشاهده بازی‌های جام جهانی در همه محلات به شهردار تهران بر این اساس بود که بتوانیم در تمامی محلات از ظرفیت‌های محلی استفاده کنیم و با قراردادن مانیتور‌های بزرگ برای نمایش بازی‌های جام جهانی از فرصتی برای دورهمی خانواده‌ها استفاده نماییم.

صراط:

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ارائه پیشنهاد فراهم‌سازی شرایطی برای مشاهده بازی‌های جام جهانی در محلات به شهردار تهران، گفت: موضوع جام جهانی یک رویداد فرهنگی است و ما معتقدیم که با اتفاق رویداد‌های فرهنگی و اجتماعی می‌توان فرصت خوبی را برای نشاط آوری، انسجام اجتماعی، بازتولید سرمایه اجتماعی، تقویت اعتماد و نزدیکی بین افراد خانواده را درون شهر ایجاد کرد.

زهرا نژادبهرام با بیان اینکه احتمال اجرایی کردن این طرح از سوی شهرداری تهران بسیار زیاد است و ما پیگیر آن هستیم، افزود: آنچه که از اهمیت بسیاری برخوردار است، بهره گیری از این فرصت و ظرفیت در سطح شهر است.

وی ادامه داد: ما باید به انتشار رویداد‌های فرهنگی که در سطح ملی و شهری وجود دارند، کمک کنیم؛ چرا که رویداد‌های ورزشی (همچون جام جهانی) نیز از جنس رویداد‌های فرهنگی (همانند نمایشگاه کتاب) است و باید تمام تلاش ما در جهت انتشار آن در سطح شهر باشد.

نژادبهرام بیان داشت: ارائه پیشنهاد فراهم سازی شرایطی برای مشاهده بازی‌های جام جهانی در همه محلات به شهردار تهران بر این اساس بود که بتوانیم در تمامی محلات از ظرفیت‌های محلی استفاده کنیم و با قراردادن مانیتور‌های بزرگ برای نمایش بازی‌های جام جهانی از فرصتی برای دورهمی خانواده‌ها استفاده نماییم.
 
گفتنی است بنا بر هماهنگی های انجام شده، نمایش بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران در برخی از سینماهای تهران هم انجام خواهد شد و بهای بلیط در  برخی سینماها 30 هزار تومان است که با تخفیف هم اکنون در برخی از سایت‌ها با قیمت 18 هزار تومان به فروش می‌رسد.
 
شیپور جام جهانی ۲۰۱۸ کمتر از چهار روز دیگر به صدا در می‌آید، از یک هفته پیش جمعی از ایرانی‌ها راهی روسیه شده‌اند تا تیم ملی فوتبال ایران را که در «گروه مرگ» قرار گرفته تشویق کنند، جمعیتی که هنوز آمار مشخصی ندارد و معلوم نیست چه سرانجامی در روسیه منتظرشان است.

صراط:

سرنوشت گروه‌های هوادار تیم ملی ایران در جام‌های جهانی و حتی المپیک‌ها همیشه با حاشیه گره خورده، چیزی که در جام روسیه هم از مدت‌ها قبل پیش‌بینی شده، اما نسخه‌ای برای آن پیچیده نشده است.

به گزارش ایسنا  از اواخر سال گذشته فدراسیون فوتبال به آژانس‌هایی که قرار بود مسؤولیت مسافران جام جهانی را به عهده داشته باشند تا اتفاقات برزیل تکرار نشود، رسما اعلام کرد بلیت بازی‌ها را ندارد و سهمیه خود را هم نمی‌دهد، بنابراین مسافران جام جهانی طبق ضوابط فیفا بلیت‌ها را باید از وب‌سایت آن مستقیم بخرند، همین کافی بود تا حلقه‌ای که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آژانس‌های گردشگری برای ساماندهی تورهای جام جهانی روسیه تشکیل داده بود، از بین برود و کار بین همه آژانس‌ها بدون ادامه برنامه‌ریزی‌های آن سازمان، پخش شود.

از ابتدای سال با وجود صراحت لهجه فدراسیون فوتبال در تخصیص ندادن سهیه بلیت‌های بازی‌های جام جهانی و ضرورت خرید مستقیم هواداران از وب‌سایت، اما برخی از آژانس‌ها با تبلیغات پر سر و صدایی اعلام کردند که تورهای جام جهانی را با بلیت بازی‌های ایران می‌فروشند و با این‌که سازمان میراث فرهنگی مطلع بود این بلیت‌ها چگونه بدست آمده و یا وعده پوچی بیش نیست، اما تا امروز با این مبلغان کاذب و یا بازار سیاه بلیت‌های جام جهانی که روی تورها به قیمت گزاف فروخته شد، برخورد رسمی نکرد.

این وضعیت باعث شد رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی پیش‌بینی کند؛ جام جهانی روسیه حواشی و معترضانی به مراتب بدتر از برزیل داشته باشد.

برای مشاهده ادامه مطلب این پست اینجا را کلیک کنید

مسئولان ضمن اعتراف به عملکرد غلط خود راه درست را پیشه کنند
پیرو فرمایشات اخیر رهبری در مرقد امام راحل درباره مسئله هسته‌ای، متاسفانه دوباره هجمه زیادی برای ذبح این دستور از سوی برخی افراد و جریان‌ها صورت گرفته است.

صراط:

پیرو فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در مرقد امام راحل و تبیین صریح خواسته‌ها و مطالبات بجا و به موقع ملت و نسل‌های آینده مبنی بر پیش‌بینی برای دستیابی به انرژی‌های نو و پیشرفته جایگزین سوخت‌های فسیلی متاسفانه دوباره هجمه زیادی برای ذبح این دستور، مطابق آنچه قبل از برجام در سال 93 اتفاق افتاد از سوی برخی افراد و جریان‌ها صورت گرفته است.

ماجرا به این شکل بود که رهبر معظم انقلاب در 16 تیرماه 93 فرمودند نیاز قطعی کشور 190 هزار سو غنی‌سازی است و فردای همان روز در 17 تیرماه ریاست سازمان انرژی اتمی این مطالبه را به 8 سال بعد حواله دادند و به این صورت مطالبه رهبری را باطل کردند.

در همان ساعات اولیه بعد از فرمان مقام معظم رهبری، کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در راستای آماده‌سازی اذهان و جاده صاف‌کنی برای گل زدن‌های صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نکاتی را بیان کرد که قابل تامل است.  ازجمله اینکه: "ما ظرفیت ساخت و مونتاژ سانتریفیوژ را توسعه می‌دهیم" و یا "کارخانه ساخت سانتریفیوژ می‌سازیم" که البته همین را هم دکتر صالحی، فردای آن روز از نطنز و سایت شهید احمدی روشن اعلام کرد.

حال سوال این است 20 هزار سانتریفیوژ قبلی چگونه و در کجا ساخته شده بود؟ مسلماً

اولا با توجه به پیچیدگی بسیار بالای ماشین سانتریفیوژ، تولید این حجم ماشین سازوکار کارخانه‌ای داشته است.

دوم اینکه کارخانه‌ای را دوستان شهید احمد روشن برای ساخت و مونتاژ سریع‌تر سانتریفیوژ ساخته و آماده کرده بودند که دقیقاً قبل از تصدی ریاست جدید سازمان آماده بهره‌برداری شد، لذا بیان اینکه این مطلب بعنوان دستاورد جدید چه صورتی دارد؟

برای مشاهده ادامه مطلب این پست اینجا را کلیک کنید

مجلس خواستار رونمایی ضمانت‎ها شد
چرا متن قرارداد پژو با ایران هنوز محرمانه است؟یک عضو کمیسیون صنایع مجلس با تأکید براینکه نمایندگان مجلس نمی‌دانند در قرارداد خودروسازان با شرکت پژو چه چیزی نوشته شده است، گفت: وزارت صنعت باید تعهداتی را که از پژو دریافت کرده‌ رونمایی کند.

صراط:

سیدجواد حسینی کیا در خصوص تعلیق همکاری شرکت پژو با خودروسازان ایرانی که اخیراً از سوی یک مقام مسئول در شرکت پژو سیتروئن مطرح شده است، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های جدی کمیسیون صنایع مجلس بررسی قراردادهای خودرویی شرکت‌ها با خودروسازان فرانسوی بود، به نحوی که هر بار در جلسات مختلف این موضوع را مطرح کردیم.

وی با بیان اینکه هر بار که از وزارت صنعت درخواست مشاهده قراردادها را بیان کردیم، آنها گفتند هنوز نهایی نشده و به محض امضا در اختیار نمایندگان قرار می‌دهیم، تصریح کرد: در دوره نعمت‌زاده بهانه نهایی نشدن قرارداد را مطرح و بعد از امضای قراردادها نیز هنوز مجلس نتوانسته قراردادها مشاهده کند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با تأکید براینکه نمایندگان مجلس نمی‌دانند در قرارداد خودروسازان با شرکت پژو چه چیزی نوشته شده است، گفت: در زمان امضای این قراردادها ما تأکیدات زیادی را بر دریافت الزامات برای اجرای تعهدات از طرف فرانسوی عنوان کردیم و باید وزارت صنعت نیز این موضوع را در مذاکرات خود مورد توجه قرار می‌داد.

حسینی کیا در ادامه صحبت‌های خود به جلسه این هفته کمیسیون صنایع که به موضوع طرح ساماندهی بازار خودرو اختصاص دارد اشاره کرد و افزود: احتمالا در این جلسه از مسئولان وزارت صنعت می‌خواهیم تا تعهداتی را که از پژو دریافت کرده‌اند رونمایی کند.

به گزارش تسنیم، پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام و اعلام موج جدیدی از تحریم‌های ضدایرانی، شرکت پژو سیتروئن که سابقه حضور طولانی در صنعت خودروسازی ایران دارد،  این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «گروه ما به منظور پیروی از قوانین (تحریمی) آمریکا (علیه ایران) از تاریخ 6 آگوست (15 مرداد)، شروع به تعلیق فعالیت‌های سرمایه گذاری مشترک (در ایران) خواهد کرد.»

خودروسازان ایرانی پس از حصول توافق هسته‌ای برجام اعلام کرده بودند که نقشه راه توسعه همکاری‌های بین‌المللی خود را براساس سرمایه گذاری مشترک ترسیم کرده‌اند.

برخورد با دانه درشت‌ها خواست شهروندان
قوه قضاییه به عنوان نهاد برقرارکننده عدالت در جامعه، وظیفه رسیدگی به پرونده‌های قضایی افراد را بدون در نظر گرفتن جایگاه و شخصیت آنان بر عهده دارد.

صراط:

قوه قضاییه به عنوان نهادی که کار برقراری عدالت را در جامعه برعهده دارد، در بین تمام افراد شناخته شده است.

رسیدگی عادلانه، سریع، بدون اغماض و بدون در نظر گرفتن سِمت و جایگاه افراد، درخواست همه مردم از قوه قضاییه برای بررسی پرونده‌های قضایی‌شان است.

در سال های اخیر دستگاه قضایی کشور نشان داده است که در کنار رسیدگی به پرونده‌های در سطح جامعه با فساد در داخل قوه قضاییه هم برخورد می‌کند و در راه برقراری عدالت تمام تلاش خود را دارد و حتی در این مسیر با قضات متخلف هم برخورد می‌کند.

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در گردهمایی رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان سراسر کشور، خطاب به رؤسای کل دادگستری‌ها اظهار کرد: به همه افراد زیرمجموعه خود هشدار بدهید که هیچگونه فسادی از سوی بنده و دستگاه‌های نظارتی تحمل نخواهد شد و در آینده طبق برنامه‌ای خاص، ‌آرای دادگاه عالی صلاحیت قضات پس از تأیید در دادگاه عالی تجدید نظر و تأیید رئیس قوه قضاییه همراه با نام و تصویر قضات متخلف در رسانه‌ها منتشر خواهد شد. این در واقع اتمام حجت با همه قضات متخلف است تا جای هیچگونه گلایه‌ای باقی نماند و بدانند فساد و ارتکاب جرائم در دستگاه قضایی تاوان بزرگی خواهد داشت.

در کنار رسیدگی به فسادهای داخلی، دستگاه قضایی در این سال‌ها بدون در نظر گرفتن نام، سمت و پیشینه کاری افراد و وابستگی آن‌ها با سران کشور، هیچ اغماضی ندارد.

رسیدگی به خانواده ها و افراد نزدیک به مقامات کشور یکی دیگر از دستاوردهای دستگاه قضایی کشور است که سال‌های گذشته مردم آن را دور از ذهن می‌دانستند و بر این باور بودند که هیچگاه به تخلفات مقامات و خانواده‌های آن‌ها رسیدگی نمی‌شود و اگر روزی یک طرف پرونده از مسئولان کشور و یا افراد نزدیک به آن‌ها باشند، حتما حکم دادگاه به نفع آن‌ها صادر خواهد شد.

دانه درشت هایی که دستشان زیر تیغ عدالت رفت

اما در چند سال اخیر دستگاه قضا با رسیدگی به پرونده‌هایی همچون پرونده حسین فریدون برادر رئیس جمهور، پرونده مهدی جهانگیر برادر معاون اول رئیس جمهور، پرونده سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و نمونه های دیگر نشان داد که همه افراد در برابر قانون یکسان هستند.

در پرونده حسین فریدون برادر رئیس جمهور، بیشتر افراد جامعه بر این باور بودند که چون دستگاه قضا با برادر رئیس دولت روبه رو است، به این پرونده رسیدگی نمی‌شود، اما دستگاه قضایی کشور نشان داد که تمام افراد در برابر قانون برابر هستند.

پرونده فریدون، جهانگیری، مرتضوی و مشایی روی میز قوه قضاییه

 

این موضوع را می‌توان در نمونه های مشابه مانند پرونده مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس جمهور نیز مشاهده کرد .

به پرونده مهدی جهانگیری نیز همانند پرونده حسین فریدون رسیدگی شد و حتی این فرد مدت زیادی را در زندان به سر برد.

پرونده فریدون، جهانگیری، مرتضوی و مشایی روی میز قوه قضاییه

 

برای مشاهده ادامه مطلب این پست اینجا را کلیک کنید

رئیس شورای مرکزی جبهه مردمی تاکید کرد: خبرگان در سال 68 هیچ شبهه‌ای برای انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب نداشت، اما تردید افکنی در این زمینه جزو القائات شیطانی جریان ضدانقلاب است تا نقش ولی‌فقیه را تضعیف کنند.

صراط:

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان عضو ارشد دفتر امام (ره) و رئیس شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گویی تفصیلی با  فارس  به بیان نکات جالبی از زندگی حضرت امام و مقام معظم رهبری پرداخت و اظهار داشت: چند سال پیش درجایی سخنرانی داشتم و وجوه اشتراک امام و مقام معظم رهبری را مطرح می‌کردم، فردی یادداشتی به من داد که مقام معظم رهبری چقدر حقوق می‌گیرند، من شب بعد به شرح این مساله پرداختم که من در متن کل امور مالی امام(ره) و دفتر امام بوده‌ام و شاهدم که ریالی از وجوهات شرعی و بیت‌المال استفاده نکرده و تماماً از نذورات و هدایایی که به آن‌ها می‌رسد استفاده می‌کنند.

*منبع درآمد زندگی مقام معظم رهبری

حجت‌الاسلام رحیمیان ادامه داد: بنده در آن جلسه جزئیات این موضوع را توضیح دادم؛ مؤمنین و حتی افراد مستضعف برای آقا نذر می‌کنند و ایشان آنچه به‌عنوان هدیه و نذر برای خودشان باشد، دریافت می‌کنند و زندگی‌شان نیز از همین طریق می‌گذرد.

عضو ارشد دفتر امام (ره) افزود: بنده نزدیک 25 سال در بنیاد شهید بودم و گواهی می‌دهم که هیچ‌کسی در نظام جمهوری اسلامی به‌اندازه مقام معظم رهبری با خانواده شهدا انس نداشت و به‌اندازه ایشان به آنها سرکشی نمی کرد چه با حضور در منازل آن‌ها و چه در قالب دیدارهای جمعی، فقط از مجموع ملاقات‌های رهبر انقلاب با خانواده شهدای مسیحی و ارمنی یک کتاب درآمده است.

*هیچ‌وقت رمز و راز شیوه انتخاب خانواده شهدا برای ما روشن نشد 

وی درباره نحوه انتخاب خانواده شهدا برای دیدار با رهبری گفت: در بنیاد شهید هیچ‌وقت رمز و راز این دیدارها و شیوه انتخاب آن‌ها برای ما روشن نشد تا آخر متوجه نشدیم که خانواده شهدا برای این دیدارهای خصوصی با رهبر انقلاب چگونه انتخاب می‌شوند و این‌گونه نبود که مثلاً خانواده‌های خاصی را برای ملاقات دعوت شوند لذا خانواده‌هایی با ویژگی‌ها و اقشار مختلف در این ملاقات‌ها حضور می‌یافتند.

*خبرگان هیچ شبهه‌ای برای انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای نداشت

حجت‌الاسلام رحیمیان درباره اهداف انتشار فیلمی تقطیع شده از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان جانشین حضرت امام (ره) در جلسه خبرگان سال 68 تصریح کرد: هیچ شبهه‌ای برای خبرگان در انتخابشان وجود نداشت، اما تردید افکنی در این زمینه جزو القائات شیطانی جریان ضدانقلاب است چراکه آن‌ها می‌خواهند از هر فرصتی و به هر بهانه‌ای متمسک شوند تا جایگاه و نقش ولی‌فقیه را تضعیف کنند.

عضو ارشد دفتر امام (ره)  تاکید کرد: این مسئله بسیار روشن است «الغریق یتشبث بکل حشیش»، کسانی که خود را در برابر اقیانوس بیکران عظمت اسلام، انقلاب و ولایت‌فقیه می‌بینند سعی می‌کنند برای ضربه زدن به هر دسیسه‌ و پرکاهی متوسل شوند تا علیه آن القای شبهه کنند اما این مسئله بسیار روشن و بدیهی است که خبرگان با قاطعیت و قانونمند انتخاب خود را در 14 خرداد 68 انجام داد.

 

برای مشاهده ادامه مطلب این پست اینجا را کلیک کنید

نمایندگان مجلس با ۱۳۸ رأی مثبت با مسکوت ماندن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به مدت دو ماه تا روشن شدن نتیجه مذاکرات با اروپا موافقت کردند.
صراط:

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه پارلمان) لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را مورد بحث و بررسی قرار داده و با مسکوت ماندن این لایحه به مدت دو ماه موافقت کردند.

به گزارش فارس غلامرضا تاج‌گردون به عنوان متقاضی اصلی مسکوت ماندن، نامه این درخواست را به امضای ۵۰ نفر از وکلای ملت رسیده بود تقدیم هیأت رئیسه پارلمان کرد و وکلای ملت نیز پس از ارائه توضیحات تاجگردون به عنوان متقاضی و نجفی به عنوان مخالف مسکوت ماندن با ۱۳۸ رأی موافق، ۱۰۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از ۲۵۳ نماینده حاضر در صحن علنی، با این درخواست موافقت کردند.

تاج‌گردون در درخواست خود اعلام کرده بود بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم حداقل به مدت دو ماه تا روشن شدن نتیجه مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با اروپا به تعویق بیفتد.

 
در این مراسم غلامعلی حداد عادل به نمایندگی از رهبر انقلاب حضور دارد به بیان فضیلت‌های مرحوم حجت‌الاسلام احمدی پرداخت.

صراط:

مراسم تشییع پیکر حجت‌الاسلام احمد احمدی عضو فقید شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور مسؤولان کشورمان از مقابل سازمان سمت آغاز شد.

به گزارش فارس مراسم تشییع پیکر حجت‌الاسلام و المسلمین احمد احمدی عضو فقید شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس انتشارات سمت از مقابل سازمان سمت در حال برگزاری است.

در این مراسم حجج الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران، محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، سیدمصطفی مححق داماد و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته‌ای، قالیباف، داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم و سایر شخصیت‌های فرهنگی و دینی حضور دارند.

در این مراسم غلامعلی حداد عادل به نمایندگی از رهبر انقلاب حضور دارد به بیان فضیلت‌های مرحوم حجت‌الاسلام احمدی پرداخت.

به دستور رهبر انقلاب پیکر حجت‌الاسلام احمد احمدی در جوار مزار علامه طباطبایی در حرم حضرت معصومه (س) آرام می‌گیرد.

 

رهبر انقلاب اسلامی شب گذشته در دیدار مسئولان نظام، سخنان بسیار مهمی درباره برجام، وضعیت اقتصادی، مذاکره با اروپا و . . . بیان کردند.

صراط:

 حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز با سران قوا و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام دیدار و نکات بسیار مهمی را در موضوعات مختلف به خصوص هسته‌ای و اقتصادی بیان کردند.

به گزارش تسنیم در ذیل، سخنان رهبر انقلاب را می‌توانید در قالب 40 نکته، بخوانید:

دشمنیِ آمریکا

1- از ابتدای انقلاب اسلامی و در همه این مقاطع، رژیم آمریکا دشمن اصلی ملت ایران بوده و از همه ابزارها و ترفندهای سیاسی، اقتصادی امنیتی، نظامی و تبلیغاتی نیز استفاده کرده است اما در همه موارد هم شکست خورده است.

2- جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته همه مقاطع و حوادث گوناگون آنها را با قدرت و استقامت و با تدبیر پشت سر گذاشته و مقطع فعلی را نیز با قدرت و تدبیر، پشت سر خواهد گذاشت و مسیر پیشرفت خود را ادامه خواهد داد.

3- با اشاره به تکرار تعبیر «براندازی» در صحبت‌های مقامات آمریکایی: این تعبیر، جدید نیست و مقامات آمریکایی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، آن را به‌کار می‌بردند، حتی همان رئیس جمهوری که می گفت "به‌دنبال براندازی نیستم"، به‌دنبال براندازی بود و نیت و اهداف او نیز مشخص شد.

4- بر اساس سنت الهی، در شکست دشمن هیچ تردیدی وجود ندارد؛ سرنوشت رئیس جمهور کنونی آمریکا بهتر از سرنوشت اسلاف خود همچون بوش و ریگان نخواهد بود و همانند آنها در تاریخ گم خواهد شد. البته براساس سنت الهی وظایفی هم برعهده ما است و اگر این وظایف را انجام ندهیم، نمی‌توان درخصوص رسیدن به نتایج مورد نظر، اطمینان داشت

تجربیات و درس‌های مهم درباره آمریکا

5- مجموعه برخوردهای آمریکا از ابتدای مذاکرات هسته‌ای تاکنون، این تجربه مهم را به دست می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند با آمریکا تعامل کند زیرا آمریکا پایبند به تعهدات خود نیست. برخی نگویند که پایبند نبودن به تعهدات، مربوط به این رئیس جمهور و به این دولت آمریکا است، خیر؛ دولت قبل هم که با ما مذاکره کرد، تقریباً به همین روش عمل کرد و آنها نیز برجام را نقض و ایران را تحریم کردند.

6- با دولتی که معاهدات بین المللی را به‌راحتی و همانند آب خوردن، نقض می‌کند، نمی‌توان تعامل کرد. تجربه برجام، جواب آن کسانی است که بارها می‌گفتند "چرا با آمریکا، مذاکره و تعامل نمی‌کنید؟"، بنابراین همه باید از این تجربه درس بیاموزند و بدانند که نمی‌توان با چنین دولتی تعامل و مذاکره کرد.

7- تجربه بدعهدی آمریکا فقط مختص ایران نیست بلکه آمریکا حتی با افراد تسلیم و نوکر خود همچون محمدرضا پهلوی و حسنی مبارک نیز چنین رفتاری داشته و دارد.

8- در مذاکرات سال‌های اخیر و بعد از برجام، کاملاً مشخص شد که موضوعاتی همچون هسته‌ای و موشکی، مسئله اصلی نیستند بلکه مخالفت و دشمنی عمیق آمریکا با اصل نظام اسلامی و ملت ایران به‌دلیل سربلندی این نظام در منطقه حساس و توسعه روحیه مقاومت و مخالفت بی‌ملاحظه با ظلم‌های آمریکا و بلند کردن پرچم اسلام است و آنها می‌خواهند نظام اسلامی را از مؤلفه‌های قدرت و اقتدار خود تهی کنند.

9- راه جلوگیری از دشمنی آمریکا، انعطاف و کوتاه آمدن نیست؛ این موضوع فقط مختص آمریکایی‌ها نیست، همه غربی‌ها عمدتاً همین‌گونه هستند و ما فراموش نمی‌کنیم دوره‌ای را که رئیس جمهور ما طرفدار نرمش با غرب بود اما همین رئیس جمهور بر اساس موضوعاتی بی‌اساس، از طرف آلمان به دادگاه احضار شد.

10- ایستادگی در مقابل غربی‌ها، امکان بسیار زیاد عقب نشاندن آنها را به‌وجود می‌آورد. در آن سال‌ها (83 و 84)، برای آنکه پرونده هسته‌ای ایران در آژانس عادی شود، پذیرفته شد که تأسیسات هسته‌ای تعطیل و مهر و موم شوند اما آنها در مقابل نرمش‌ها و عقب‌نشینی‌های آن زمان، به هیأت ایرانی گفتند که باید تمام تأسیسات هسته‌ای ایران، جمع‌آوری و نابود شوند. در آن زمان، آنها حتی اجازه راه‌اندازی دو یا سه سانتریفیوژ را هم نمی‌دادند اما از زمانی که در مقابل زیاده‌خواهی‌های آنها ایستادیم و مهر و موم‌ها را شکستیم و جوانان مؤمن و انقلابی ما غنی‌سازی بیست درصد را انجام دادند، غربی‌ها به‌التماس افتادند و ضمن قبول غنی‌سازی 3.5 درصد، با ادامه فعالیت پنج تا شش هزار سانتریفیوژ نیز موافقت کردند.

11- باید در قضایای بعدی مراقب بود تا این تجربه‌ها تکرار نشوند و از یک سوراخ، دو بار گزیده نشویم. دل‌خوش کردن به مسائلی نظیر بی‌آبرو شدن آمریکا و یا بروز اختلاف ظاهری میان آمریکا و اروپا در ماجرای اخیر، نافی استفاده از تجربیات هستند؛ اینها واقعیات است اما، مگر ما برای این چیزها مذاکره کردیم که حالا به آنها دلخوش کنیم؟

12- هدف از مذاکرات هسته‌ای برداشته شدن تحریم‌ها بود که بسیاری از آنها برداشته نشد، ضمن اینکه اخیراً تهدید می‌کنند تحریم‌ها را با وجود تأکید قطعنامه سازمان ملل بازمی‌گردانند.

13- «عناصر سیاسی، مدیریتی و مطبوعاتی» از سرزنش یکدیگر درباره برجام پرهیز کنند؛ نقد صحیح، منصفانه و عاقلانه ایراد ندارد و مسئولان هم باید به آنها توجه کنند اما اهانت، هتک حرمت، اتهام و ایجاد دوقطبی بر سر برجام نباید صورت گیرد و وحدت و همزبانی نباید نقض شود.

بدعهدی اروپا

14- ما بنای دعوا با اروپا را نداریم اما این سه کشور اروپایی نشان داده‌اند که در حساس‌ترین مواقع، با آمریکا همراهی می‌کنند. حرکت زشت وزیر امور خارجه فرانسه در مذاکرات هسته‌ای و تقسیم نقش پلیس بد و پلیس خوب با آمریکا و همچنین مانع‌تراشی دولت انگلیس در قبال حق خرید کیک زرد براساس برجام را نمونه‌هایی از همراهی اروپا با آمریکا هستند؛ اروپایی‌ها حرفهایی می‌زنند اما تاکنون ندیده‌ایم که به‌معنی واقعی کلمه در مقابل آمریکا ایستاده باشند.

15- با اشاره به بدعهدی و بی‌صداقتی 3 کشور اروپایی در اوایل دهه 80 بر سر مسئله هسته‌ای: اروپایی‌ها باید ثابت کنند که این بار قصد تکرار آن بدعهدی را ندارند.

موشک و نفوذ منطقه‌ای ایران

16- همه بدانند جمهوری اسلامی از مؤلفه‌های قدرت خود از جمله دفاع از راه دور قطعاً دست نمی‌کشد.

17- حضور در منطقه و طرفداری ملت‌ها از جمهوری اسلامی، عمق راهبردی ماست و هیچ دولت عاقلی از این مؤلفه‌های قدرت‌بخش صرف‌نظر نمی‌کند.

تضمین‌های اروپا به ایران برای ادامه برجام

18- ایران با 3 کشور اروپایی دعوا ندارد بلکه با توجه به سابقه اروپایی‌ها، ما به آنها اعتماد نداریم و به همین علت آنها باید تضمین‌های واقعی بدهند. اگر اروپایی‌ها در پاسخ به مطالبات ما تعلل کردند حق ایران برای آغاز فعالیت‌های تعطیل‌شده هسته‌ای محفوظ است.

19- سران 3 کشور باید متعهد شوند و قول دهند که بحث موشک و حضور منطقه‌ای ایران را مطلقاً مطرح نخواهند کرد. مقابله صریح اروپایی‌ها با هرگونه تحریم آمریکا علیه ایران از دیگر شرایط ضروری است.

20- خروج آمریکا از برجام را نقض قطعنامه 2231 سازمان ملل است؛ اروپایی‌ها باید قطعنامه‌ای علیه آمریکا به شورای امنیت ببرند و به این حرکت آمریکا اعتراض کنند.

21- اگر آمریکایی‌ها توانستند در فروش نفت ایران خلل وارد کنند اروپایی‌ها باید خرید نفت از ایران به‌مقدار مورد نیاز ما را تضمین کنند.

22- بانک‌های اروپایی درباره دریافت و پرداخت وجوه تجارت دولتی و خصوصی با جمهوری اسلامی باید تضمین بدهند.

23- مسئولان سازمان انرژی اتمی آمادگی برای شروع احتمالی فعالیت‌ها باشند؛ الآن غنی‌سازی 20 درصد را آغاز نمی‌کنیم ولی باید آماده باشید که اگر لازم شد و دیدیم برجام فایده ندارد، فعالیت‌های تعطیل‌شده به‌واسطه برجام از سر گرفته شود.

 

برای مشاهده ادامه مطلب این پست اینجا را کلیک کنید

جزئیات کاهش اقساط
به دنبال وقوع ۷ اتفاق تسهیلاتی جدید در بانک مسکن از ابتدای امسال تا کنون، میزان اقساط پرداختی متقاضیان انواع تسهیلات خرید مسکن کاهش یافت.

صراط:

دو اتفاق مهم تسهیلاتی که به کاهش اقساط ماهانه پرداختی تسهیلات‌گیرندگان از بانک مسکن منجر شد، کاهش نرخ سود تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم هم در بافت‌های فرسوده و هم در سایر نقاط شهری بود. با تصویب شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم از ۹.۵ درصد به ۸ درصد کاهش یافت. این شورا همچنین به منظور کمک به روند نوسازی بافت‌های فرسوده، نرخ سود تسهیلات صندوق یکم در بافت‌های فرسوده را به مرز «کارمزد تسهیلات قرض الحسنه» نزدیک کرد و از ۸ درصد به ۶ درصد کاهش داد.

به گزارش فارس اهتمام دولت برای رونق بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده شهری موجب شده بیشترین اتفاقات شاخص امسال در حوزه مسکن ناظر بر ساده‌سازی شرایط دریافت تسهیلات در این بافت‌ها باشد. بر این اساس اتفاق شاخص تسهیلاتی سوم، ۱۵ ساله شدن دوره بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق در بافت‌های فرسوده است.

بانک مسکن با ابلاغ دستورالعمل مربوطه به شعب، از این پس امکان بازپرداخت ۱۵ ساله تسهیلات از محل خرید اوراق را برای متقاضیان فراهم کرده است. البته این موضوع صرفا برای کسانی قابل اجرا است که شیوه بازپرداخت «ساده» را انتخاب می‌کنند و البته مقصد خرید ملک آن‌ها واحد‌های زیر ۱۵ سال ساخت در بافت فرسوده است.

در این شیوه یک رقم ثابت برای اقساط ماهانه در کل دوره بازپرداخت تعیین می‌شود. در مقابل این شیوه، بازپرداخت «پلکانی» تعریف شده که در سال اول پرداخت قسط کمتری بر عهده تسهیلات‌گیرندگان است، اما به تدریج در دوره‌های مشخص چند ساله، درصد مشخص و از پیش تعیین شده‌ای به میزان اقساط ماهانه افزوده می‌شود. طبیعی است با افزایش دوره بازپرداخت میزان اقساط ماهانه نیز کاهش یافته و تسهیلات از محل اوراق مسکن را بیش از پیش «در استطاعت» کرده است.

در بهمن ماه سال گذشته نیز، خریداران مسکن در بافت‌های فرسوده از نظر میزان سود تسهیلات از محل اوراق مسکن مستثنی شدند به نحوی که سود این تسهیلات در بافت‌های فرسوده از ۱۷.۵ به ۱۶ درصد کاهش یافت، اما در سایر مناطق شهری، سود ۱۷.۵ درصدی همچون گذشته برقرار است.

افزون بر این سال گذشته شرط «خانه اولی» بودن برای استفاده از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بافت‌های فرسوده حذف شد. تفاوت مهم تسهیلات از محل صندوق یکم با تسهیلات اوراق مسکن در نرخ سود آن‌ها است. نرخ سود تسهیلات صندوق یکم تک رقمی است، اما تسهیلات اوراق با نرخ سود ۱۶ و ۱۷.۵ درصدی پرداخت می‌شود. از این رو طبیعی است که تمایل به استفاده از تسهیلات یکم در صورتی که امکان سپرده‌گذاری یک‌ساله در صندوق پس‌انداز مسکن وجود داشته باشد، بیشتر است.

*مجوز پرداخت تسهیلات به خریداران غیرخانه‌اولی در بافت فرسوده.

اما نکته مهم این است که تسهیلات صندوق یکم تا پیش از این تصمیم صرفا به خانه‌اولی‌ها، یعنی کسانی که قبلا از امکانات یا تسهیلات دولتی برای خرید مسکن استفاده نکرده باشند، اختصاص داشت. این در حالی است که در بافت فرسوده، مجوز پرداخت این نوع تسهیلات به خریداران غیرخانه‌اولی نیز صادر شد. البته در این صورت نرخ سود تسهیلات مذکور ۸ درصد (همچون تسهیلات یکم در مناطق غیر بافت فرسوده) محاسبه خواهد شد.

چهارمین اتفاق تسهیلاتی امسال در بانک مسکن نیز مربوط به نحوه محاسبه اقساط ماهانه و تغییراتی است که به نفع کاهش اقساط ماهانه در صندوق یکم شکل گرفته است. با موافقت هیات مدیره بانک مسکن و تغییر ضریب اقساط تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم طی بخشنامه‌ای که در اردیبهشت ماه ابلاغ شد، گزینه جدیدی در شیوه محاسبه پلکانی اقساط تسهیلات خرید مسکن اضافه شد که میزان افزایش سالانه مبلغ اقساط را با ضریب ۹ درصد ممکن کرده است. به عنوان مثال با ضریب ۹ درصد، بازپرداخت اقساط برای تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی با نرخ ۸ درصد، از ۵۸۵ هزار تومان آغاز می‌شود و در سال دوم این بازپرداخت به ۶۱۰ هزار تومان، سال سوم به ۶۶۵ هزار تومان و سال چهارم به ۷۲۵ هزار تومان می‌رسد.

 

برای مشاهده ادامه مطلب این پست اینجا را کلیک کنید

اشتباهات اقتصادی دولت از نگاه حامیانش؛
در حالی تنها یک سال از دولت دوازدهم می‌گذرد که بی‌عملی دولت در حوزه اقتصادی حامیان اصلاح‌طلبش را خیلی زود به صف منتقدان آورد. ظاهراً جریان اصلاح‌طلب ژست منتقد گرفته تا مردم عملکرد ضعیف آقای رئیس‌جمهور را در کارنامه آنها منظور نکنند.

صراط:

دولت دوازدهم نزدیک به یک سال است که سر کار آمده است، در حالی که بسیاری بر ‏این عقیده بودند مسیر حرکت این دولت در ادامه دولت یازدهم خواهد بود، اما این موضوع در بخش اقتصادی ‏کابینه خیلی مصداق پیدا نکرد، چرا که در این بخش چینش‌های کابینه از همان ابتدا نشان داد که ‏هرچند برخی شخصیت‌های کلیدی در کابینه جدید تغییری نکردند و حتی اختیارات ‏بیشتری به‌دست آورده‌اند، اما در رویکردها پیرامون مسائل اقتصادی دولت دوازدهم ‏رویه متفاوتی را دنبال می‌کند.

با اینکه تغییر رویکرد در اقدامات اقتصادی دولت دوازدهم مشهود است، برخی صاحب‌نظران جریان اصلاح‌طلب و حامیان وی معتقدند حسن روحانی در دولت دوازدهم برنامه مشخصی ندارد و همین موضوع سبب شده است که مرتکب اشتباهات گوناگونی شود که در کارنامه یک‌ساله اخیرش بیشتر از گذشته دیده شود.

نمود بی‌برنامگی در بودجه 97

روحانی در دولت یازدهم اقتصاددان‌های گوناگونی را به‌عنوان مشاور کنارش داشت. اما ‏در دولت دوازدهم بسیاری از این افراد کنار گذاشته شدند و تلاش‌های پیدا و پنهانی ‏برای تحقق اقتصاد آزاد شکل گرفت. از سویی در دولت دوازدهم روحانی تلاش کرد تا وانمود کند که تیم ‏اقتصادی کابینه هماهنگ و منسجم عمل می‌کند، در حالی که بعد از گذشت یک سال مشخص ‏شده است که چنین موضوعی تا کنون شکل عملی به خود نگرفته است و بخش‌های ‏مختلف با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بهروز هادی زنوز، اقتصاددان حامی دولت که معتقد است دولت دوازدهم برنامه مشخصی برای ‏بهبود شرایط اقتصادی ندارد، یکی از نمودهای این مسئله را در تدوین لایحه بودجه سال 97 می‌بیند ‏و در خصوص آن می‌گوید «ادعای دولت مبنی بر عملیاتی بودن بودجه 97، فقط حرف ‏است»، عملکرد دولت دوازدهم نشان می‌دهد اساساً این دولت به‌خلاف دولت یازدهم ‏بسیار متشتت است. اختلاف نظر‌های بسیاری درون دولت وجود دارد که هر از ‏چندگاهی نمود پیدا می‌کند.

این کارشناس اقتصاد یکی از اشتباهات در دولت روحانی را نداشتن انسجام در بدنه کابینه می‌داند و می‌گوید تا زمانی که در دولت انسجام به‌وجود نیاید و بین معاونان ‏رئیس‌جمهور و وزرا اختلاف زیادی وجود داشته باشد نمی‌توان از عملکرد دولت دفاع کرد. در حال حاضر هریک از وزرا به‌صورت ‏مستقل به نمایندگان مجلس مراجعه می‌کنند تا از بین آنها برای خود طرفدار جمع کنند و برای طرح‌هایشان اعتبار بگیرند.

 

برای مشاهده ادامه مطلب این پست اینجا را کلیک کنید

مراسم تشییع پیکر سیدمصطفی موسوی مجری تلویزیون صبح امروز در مسجد بلال صداوسیما برگزار شد.

مراسم تشییع پیکر سیدمصطفی موسوی مجری تلویزیون امروز صبح چهارم خرداد در مسجد صداوسیما برگزار شد.

مهر نوشت: این مراسم جمعی از مجریان ، مدیران و برنامه سازان صداوسیما از جمله غلامرضا میرحسینی، رسالت بوذری، وحید ایمانی، حسین رفیعی، نیما کرمی، حسن سلطانی، ایرج محمدی، مهران رسام، جواد یحیوی، اقبال واحدی، اردشیر منظم، امیرحسین مدرس، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، محمدمهدی عسگرپور نویسنده و کارگردان حضور یافتند.

مرتضی یراقبافان گفت: موسوی تلاش می کرد در همه مراسم ها از امام حسین (ع) بگوید و امیدواریم سیدالشهدا از او دستگیری کند.

وی ادامه داد: هنوز هم باور اینکه او از بین ما رفته، سخت است اما مشیت این بود که در ماه مبارک از بین ما برود.

اقبال واحدی در این مراسم عنوان کرد: موسوی آنقدر برای ما نزدیک بود که با نام کوچک صدایش می زنیم. مصطفی از چهره هایی بود که تلویزیون زمانی که به چهره های خاص نیاز داشت به سازمان آمد.

وی افزود: من و مصطفی در سال ۷۳ با هم «صبح بخیر ایران» را اجرا کردیم و من هنوز باورم نمی شود که او نیست چون جوان هم بود. مصطفی در بین ما بسیار ویژگی های نیکو به جای گذاشت و بعید می دانم حتی کسی از او دلخور باشد.

امیرحسین مدرس نیز در این مراسم عنوان کرد: همه ما می دانیم که شغل مصطفی چه بود و چه کار کرد و اگر اینجا جمع شده ایم به خاطر شغل و سمت های او نبود بلکه به این دلیل بود که او رفیق همه ما بود.

وی بیان کرد: عشق حضرت سیدالشهدا در دل او بود و ای کاش فرصتی بود تا اینجا صدای او و اشعاری که می خواند پخش می شد و با آن صدا گریه می کردیم. ما حقیقتا عزیز و رفیقی را از دست دادیم و خداکند مرگ ما هم با عزت باشد.

مدرس در این مراسم شعری را برای مصطفی موسوی خواند که با اشک های خودش و جمعیت حاضر همراه شد.

رسالت بوذری نیز با بیان اینکه حالش خوب نیست، اظهار کرد: سیدمصطفی یکی از چند مجری اول تلویزیون در زمانی بود که سیما این همه شبکه های متعدد نداشت. او با چهره دوست داشتنی اش محبت ویژه ای ایجاد کرد اما فارغ از اینها او محبت امام حسین را در دل داشت و امشب سیدالشهدا از فرزندش پذیرایی می کند.

سردار رویانیان نیز از حاضران در مراسم نیز در سخنانی عنوان کرد: رفتن سیدمصطفی موسوی باورکردنی نیست. او انصافا اهل تقوا بود و هرکس با امام حسین است ان شاالله که به محضر امام حسین هم برسد.

 

برای مشاهده ادامه مطلب این پست اینجا را کلیک کنید